... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Tuesday, December 1, 2009

seperti yang pernah ditulis :

11:43 PM Posted by HM Hafizd No comments
Sebelum ini aku ada menulis pasal bola sepak antara Arsenal v Chelsea. Aku menyatakan begini :
Minggu depan Chelsea v Arsenal, can't wait to see Chelsea destroy Gunners, hahaha. Harap-harap la. Lagipun lawan kat Emirates. Kalau betul la Arsenal kalah, habis game jer terus aku massage sorang mamat die-hard-fan Arsenal nie. Kasi provok sikit kat dia, hahaha.
Gembiranya aku bila Chelsea betul-betul berjaya mengalahkan Arsenal. 3-0 pulak tue. Gol-gol dijaringkan oleh drogba (41, 86) dan own goal dari vermaelen (45).

Cerita Nur Kasih pun sudah habis. Aku pernah menulis tentangnya semasa ia baru ditayangkan episode ke-7. Ketika ia baru ditayangkan. Aku pernah menulis begini :
...entah cam mana, tertarik lak dengan cerita NUR KASIH nie. cam best ja. Siapa tau yang promote kat aku, Huda kot. Bila tengok episod pertama best pulak rasanya. Jadi sekarang terus layan cerita nie.
Sekarang cerita ini sudah tamat. Aku berpuas hati jugak dengan ending dia camtue. Sebab dari awal-awal lagi aku pernah 'pertikaikan' sikit jalan cerita dia. Pasal kesian kat Aidil...
Ada satu part nie aku rasa tak patut betul. Bila ayah dia tanya Aidil siapa calon pilihan Aidil, Aidil menjawab yakin Nur Amina. Tapi alih-alih ayah dia pergi pinangkan Nur Amina kepada Adam, dengan alasan diharap Nur Amina dapat membimbing Adam ke pangkal jalan. Ayahnya menyuruh Aidil berkorban dan redha dengan keputusan dia ini. Tapi bagi aku la, boleh makan dalam tue. Terasa hati, kecewa, makan jiwa semua ada. Boleh memberontak jadinya. Tak patut rasanya ayah dia buat macam tue.
Atlast cinta sejati Aidil tetap pada Aleya. Okey la tue. Hebat drama nie. Sampai rekod 3.9-4.1 juta penontonnya. Aku ada jugak membaca ulasan Manja Ismail dalam Berita Harian. Aku memetik kata-katanya seperti :
...barangkali faktor kejayaan Nur Kasih terletak pada tema dan jalan ceritanya yang banyak menyentuh perasaan penonton, rata-ratanya orang Melayu. Jika minat orang Melayu terhadap filem Hindustan sejak dulu hingga sekarang kerana ia banyak memainkan perasaan penonton, Nur Kasih yang berkisar di sekitar cinta, kesetiaan dan pengorbanan tidak banyak berbeza.
Sebagai seorang lelaki pun, aku percaya bukan aku seorang sahaja yang melihat drama nie. Seperti ulasan beliau lagi :
...ramai remaja kelas menengah Melayu yang sebelum ini menganggap 'tidak cool' menonton drama Melayu, terpaku menghadap televisyen setiap malam Jumaat bersama keluarga untuk mengikuti Nur Kasih.
Harap-harap, ada lagi drama Melayu yang mencetuskan 'fenomena' seperti Nur Kasih nie. Kalau drama yang on air sekarang seperti Tari Tirana, Awan Dania pon mendapat penonton yang baik jugak, tapi tidaklah segah Nur Kasih nie. Mungkin faktor nilai keagamaan itu sendiri disebabkan sekarang agak jarang drama berunsur keagamaan nie ditayangkan di kaca TV.
Kelebihan Nur Kasih ialah walaupun ia berunsurkan dakwah, watak-wataknya tidak berkhutbah. Cara penerapan unsur agama dalam drama ini ternyata menarik minat penonton generasi muda. Walaupun sawah dan kampung menjadi lokasi utama, sinematografinya agak berbeza dengan drama lain yang menggunakan lokasi sama.
TAPI KAN :- aku terlepas beberapa episode cerita Heroes, agak ketinggalan sekarang nie. 'Jenuh' pulak nak mengdownload'nye. Kalau ada sesape yang dah download boleh jugak aku meng'copy'nye sahaja. kan senang +_+

0 comments: