... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Thursday, December 10, 2009

Mendayu Suara

12:21 PM Posted by HM Hafizd No comments
Pertama sekali aku nak buat pengakuan dulu bersekolah menengah di SMKA. Tahu SMKA stand for what kan. Jadi, salah satu ciri sekolah macam nie nasyid memang 'power'. Ada majlis apa-apa je, mesti persembahan group nasyid sekolah yang take over. Dengan barisan pemuzik sekali, memang kedengaran gempak la. Sape yang group nasyid 'saham' mesti tinggi punya. Suara sedap, tambah-tambah 'hensem' lagi. Pergh...

Tapi aku bukan member group nasyid pon. Setakat nak busking suke-suke dan boleh layan diri sendiri kira okey la. Dulu, siap aku ada buku khas untuk lirik nasyid lagi. Tapi, sekarang sudah hilang ke mana ntah. Aku penah cuba cari kat umah tapi tak terjumpa. Itu khas buku lirik untuk nasyid. Ada satu lagi buku lirik untuk lagu-lagu selain nasyid. Lagu Melayu, lagu 'omputih'. Lagu Cuti-Cuti Malaysia pun siap aku ada lirik lagi, dalam koleksi aku. Sebab dengar cambest. Terpesona dengan suara CT. Haha...

RAIHAN + Nazrey Johani la yang aku paling suke. Dari Puji-Pujian lagi. Sebab Nazrey dah keluar, walaupun dia solo, tetap mantain suke. Yang lain, Rabbani, Hijjaz, in-team layan jugak la. Pergi karaoke pon kadang-kadang nyanyi lagu nasyid. Tak kisah, buat donno ja, walaupon orang pandang, sikit-sikit jadi segan pon ada. Ntah pa-pa la dorang nie. Karaoke lagu nasyid pon pelik ker?

Masuk matriks, masuk U, bila dah jadi bersosial nie, dengar lagu nasyid nie kira boleh la nak insaf sikit. Kadang-kadang rasa 'suda terlebey' berpoya-poya, dengar lagu Menanti di Barzakh, Pergi Tak Kembali ada perasaan sedar diri jugak la. Kalau tak nasyid pon, dengar lagu yang 'depa-panggil-lagu-ketuhanan' pon orait jugak. Ada yang best-best. Banyak band Indon buat lagu cam ginie. Baguslah. Ops, international selain Yusuf Islam, Sammi Yusuff dan Zain Bikha pon sedap jugak. Banyak lagi nama-nama, tapi terlupe sedey...


sammi yusuf - asma Allah


RAIHAN - thank you Allah
[practise]

TAPI KAN :- ada jugak nasyid tentang cinta sesama manusia. aku memang suke yang nie. tambah-tambah bila dalam mode jiwang gitue. feeling habis la jawabnyeeerr.

0 comments: