... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Sunday, January 23, 2011

Cantik!

6:12 AM Posted by HM Hafizd No comments
Dalam filem Ayat-Ayat Cinta, scene di mana Fahri melihat wajah bakal isterinya, Aisha sungguh memikat hati. Jealous pun ada. Aisha yang berpenampilan berpurdah menunjukkan wajahnya kepada bakal suami dan Fahri hanya terpegun dan kelu lidah - kesan kepada kagum melihat kecantikkan bakal isteri. Mungkin kerana itu juga, Fahri tanpa agak-agak telah bersetuju berkahwin, walaupun mereka hanya beberapa kali berjumpa. Ya, Aisha dalam cerita tersebut menepati ciri-ciri untuk mencari bakal isteri - beragama, cantik, keturunan yang baik dan berharta. (walaupun Fahri masih belum sedar betapa kayanya Aisha ketika itu)

Itulah yang digambarkan dalam novel. Cuma pelakon "Aisha" - Rianti Cartwright lebih rendah daripada yang digambarkan dalam novel iaitu ketinggian Aisha hanya rendah 2 cm sahaja daripad Fahri. Itu tidak menjadi masalah sebenarnya. Berita Kosmo tahun lepas menyatakan Rianti telah menukar agama dari Islam ke Kristian. Emm, tak ade apa nak komen. Cuma, berbalik kepada scene tersebut, aku berangan-angan menjadi seperti Fahri. Dia sungguh bertuah.

Dalam cerita sejarah Islam yang popular pun begitu. Seorang ayah mengahwinkan seorang pemuda dengan anak perempuannya yang dikatakan cacat, bisu dan pekak. Kemudian setelah berakad nikah, pemuda itu ditunjukkan bilik isterinya. Lalu dengan redha pergilah pemuda itu ke bilik isterinya. Setelah membuka pintu, dia dapati seorang gadis jelita duduk sopan di katil. Dia merasakan dia telah tersalah masuk bilik dan ingin keluar. Lalu ditahan oleh gadis itu, "anda tidak tersalah bilik, bahkan akulah isterimu."

Kumpulan nasyid Rabbani telah membikin sebuah lagu berdasarkan kisah tersebut yang mana aku juga sukakannye. Lagu itu bertajuk Cari Pasangan. Antara liriknya ...

Terkejut si jejaka penuh persoalan di hatinya
Mungkinkah sudah jodoh itulah isterinya
Hibanya rasa hati namun tetap redha pada takdir
Asalkan punya iman itulah paling penting
Saat-saat berjumpa terpesona memandang
Benarkah isterinya menawan sungguh cantik

Wanita yang baik ialah untuk lelaki yang baik manakala wanita yang jahat untuk lelaki yang jahat. Wanita yang paling cantik ialah wanita yang menjaga auratnya, tidak memberi pandangan percuma kepada lelaki-lelaki yang bukan muhrim. Wanita sebegini sangat mahal nilainya. Auratnya ialah untuk pandangan suaminya sahaja kerana tiada batasan aurat bagi suami isteri. Seperi juga lirik lagu in-team, Impian Kasih ...

Wanita hiasan dunia
Seindah hiasan adalah wanita solehah
Yang akan membahagiakan
Syurga dalam rumahtangga

Jika sebut perkataan cantik, bukan terletak pada warna kulitnya yang putih, bukan juga pada bentuk tubuhnya yang langsing, bukan juga pada wajahnya yang menawan. Semua itu akan menjadi lebih bermakna jika gadis tersebut menjaga keterampilan diri, menjadikan dirinya lebih mahal untuk ditatap dan disentuh. Hanya ada satu tiket sahaja bagi membolehkannya ditatap, disentuh dan dibelai iaitu dengan akad nikah!. Sebelum itu, jagalah kehormatanmu ...

TAPI KAN :- ini khas untuk wanita sahaja. lelaki juga harus menjaga auratnya bagi kelihatan mahal. ada wanita 'complain' bahawa mereka dikongkong kerana aurat mereka seluruh tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan. betulkah wanita ada berperasaan sebegitu..???

Monday, January 10, 2011

pasal AJL25

6:43 PM Posted by HM Hafizd No comments
Ini adalah tulisan a.k.a taipan untuk AJL25. Jubli perak la katakan. Kena buat sesuatu sebagai tanda kenang-kenangan. Okey... terus kepada intisari cerita ::)
  1. Lagu pembukaan aku suka. Tengok Nash nyanyi lagu Pada Syurga Di Wajahmu memang kagum. Aku pernah nyanyikan lagu ini di karaoke, tapi, biasalah pancit. Jadi, vokal Nash masih tetap power.
  2. Lagu Tanya sama Itu Hud Hud juga sudah lama tidak di dengar. Rasa teringin pulak nak berkaroke lagu tue. Tapi aku terfikir kenapa M.Nasir menyanyi dua kali? Rupanye ada maksud tersendiri.
  3. Mendengar Tomok menyanyi aku dah rasa dia tak boleh menang. Mungkin terlalu letih menari, but great effort
  4. Aku suka dengan lagu Noktah Cinta. Tetapi apabila mendengar Hafiz menyanyi live dan aksi kena tembak, tukar baju menyebabkan aku lebih suka dan berminat dengan lagu ini. Corus dia mengasyikkan. Termasuk dalam list karaoke.
  5. Setelah melihat Faizal Tahir dalam Selamat Malam, aku rasa dia memang akan menang sesuatu, mungkin persembahan terbaik. Siap Dato' Ajis & isteri dengan sporting nye terlibat atas pentas, aku terkagum sedikit. Lagipun, firasat aku mengatakan FT & TV3 kan gam. Mesti dia akan menang. (hehe, xde kaitan) Rupanye Hanyut lebih terbaik... hehe.
  6. Shahir kena tampar? wow... tapi vokal dia rasa sedikit kureng. Kata nye dia baru baik dari sakit? betul ker...
  7. Aku berharap Edry boleh menang. Ada 3 lagu di atas pentas. Lagu Jahat aku suka. Kebahagiaan Dalam Perpisahan best jugak. Nampaknye Edry masih belum sampai masanye naik ke pentas AJL.
  8. Persembahan Bunkface much better dari tahun lepas, terutama vokal Sam, chaiyokk.
  9. Mencari Konklusi biasa jer...
  10. Persembahan akhir antara Kak Pah, Ziana & CT aku ingatkan mereka akan menyanyi bersama, rupanye tidak.
  11. Bila CT menyanyi, housemate aku cakap, suara CT macam selsema. Aku tak perasan. Sungguh. Tapi lagu Irama Malaysia memang best, lebih-lebih lagi bila CT menyanyi, hehe. Lagipun sudah lama x dengar lagu genre nie. o_0. Persembahan CT..? I'm her fan, tentu aku suka, hahaha.
  12. Lawak pengacara ada yang tak menjadi. Tahun lepas much better. Namun, Faizal Ismail cakap orang putih slang UK terhibur jugak la... Lawak tue tetap ada, cuma tak banyak je... hehe.
Aku tak terlintas sekelumit pun Tolong Ingatkan Aku boleh menang. Kalau Ana Rafalli terkejut, aku lagi terkejut. Tapi aku bukan juri. Walau pun begitu, bukan aku menidakkan kemenangan beliau, anti ker apa. She's cute. Cuma terkejut bangat sih... Congrats Ana!!!

TAPI KAN :- atas alasan apakah lagu itu menjadi juara? nak cari paper ada x berita tentang nie... //