... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Saturday, December 19, 2009

Cikgu aka Sensei

10:35 AM Posted by HM Hafizd 2 comments
Apabila pulang ke rumah, bersama sanak saudara yang datang, ada yang dengan ramahnya bertanya, 'buat apa la nie'. Aku pon jawablah, 'baru habis ngaji'. 'Bila nak kena panggil?' Sampai sini aku dah suspeks mesti beliau ingat aku mengambil 'coz' cikgu aka pendidikan nie. Okey, aku respond balik, 'bukan ambik cikgu, ambik bahagian komputer. Kena cari kerja sendiri nanti'.

Kebanyakkan orang kampung menganggap belajar menjadi guru senang mendapat pekerjaan. (salah statement nie maafkan aku, hehe). Aku tak menafikan jugak, tetapi aku kurang berminat menjadi guru aka cikgu aka teacher aka muallim aka ustaz nie. Bukan apa, aku merasakan diri aku tak dak talent mengajar budak-budak. Nanti dorang tak faham apa yang aku ajar, mereka yang susah dan aku pula rasa bersalah. Dalam family aku, dua orang kakak sudah menjadi cikgu. Cukuplah tue. Ada wakilnya.

Walaupun tidak berminat, tetapi aku menyukai orang yang begitu bersemangat menjadi guru. Contohnya Onizuka, a 'trash' hampir idiot dan Yamkumi, the beautiful yakuza ojou begitu bersungguh-sungguh mengejar impian mereka menjadi cikgu. Anak murid mereka pula bukan sebarangan. Dalam class yang dipenuhi pelajar-pelajar yang bermasalah, Onizuka dan Yamkumi lebih banyak menumpukan terhadap pengajaran life lesson dari school sylabus itu sendiri. Bagi aku, cikgu-cikgu seperti merekalah yang aku berminat untuk belajar. Life lesson vs school sylabus, you know what i choose, do you!!! Semangat Onizuka dan Yamkumi sepatutnya perlu ada pada guru-guru sekarang. Ceewah, aku melebih-lebih pulak, hehehe.

TAPI KAN :- walaupun mereka berdua hanya watak manga dan anime dari Jepun, jika ada yang layann cerita GTO dan Gokusen mesti bersetuju bahawa mereka berdua the best-est teacher in Japan. harap-harap dalam realiti ada yang seperti mereka. jika ada, aku sanggup masuk sekolah semula, hihihi

2 comments:

.: little me :. said...

btol3.. kalo la ade ckgu cam cite gokusen kan bes..~
tp anak murid pn kne bermasalah la. haha~

HM Hafizd said...

emmm..
klu gitu nanti orang baek cam saye nie x dapat jd ank murid lak, hehe