... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Monday, November 2, 2009

Menulis

6:57 PM Posted by HM Hafizd 4 comments
Sejak menggunakan komputer, belajar di universiti yang 100% sebarang urusan melibatkan komputer ni menyebabkan tulisan tangan semakin buruk! Sampai kadang-kadang tue nak baca tulisan sendiri pun tak reti. Tanya member.. 'ko baca sat aku tulis apa nie'. Jawabnya kena tempelak la. 'aku sepel karang, ko tulis ko tak reti baca, aku lagi la. Dah la tulisan buruk, macam... bla bla bla'. Sabarkan hati. Maybe dia red flag tue, emosi tak stabil.

Menulis nie pun kena selalu practis juga. Kalau lelama menulis guna tangan, yang buruk, yang cakar ayam pun boleh jadi lawa. At least semua orang boleh baca. Tetapi bila dah berkomputer nie, semua benda bertaip, jadi kurang lah praktis tulis guna tangan nie. Jadi lelama semakin kekok pon ada. Lebih-lebih lagi kalau kononnya menulis sambung-sambung. Nak cepat katanya. Alih-alih, tak tahu apa yang ditulisnya. Kalau time exam nak baca balik nota yang ditulis tue, jawabnya kirim salam aje la.

Yang muskilnya tulisan buruk ini disinonimkan dengan para doktor. Orang panggil tulisan doktor. Entah macam mana la cik-cik jururawat tue faham tulisan doktor nie. Ada kursus khas kot masa belajar jadi jururawat dulu. Yang doktor pula satu pekerjaan yang bagus dan di pandang tinggi. Bagaimana tulisan buruk dan doktor boleh bersatu? Ini yang menyusahkan mak bapa nak menjawab kalau menegur anaknya yang menulis susah-nak-eja nie. Macam 'bidin, cuba tulis elok-elok sikit, biar nampak kemas, mudah di baca. Nie tengok macam cakar ayam aja'. Jawablah si anak, 'mak nie, saya kan bakal doktor, memang la tulis cam gini, kena la praktis awal. Mak tak suka ke kalau saya jadi doktor?'. Termangu la si mak tue. Nak dijawab lagi takut dikatakan tidak menyokong cita-cita anaknya pula. Jadi, biarkan je la. Anak bertuah!!!


TAPI KAN :- kalau orang tanya aku, jawapan standard aku ialah aku tidak menulis sebenarnya, aku hanya menekan huruf di keyboard, huahuahua. Teringat lagi zaman kegemilangan masa sek. men. dulu. Member2 kata tulisan aku lawa. Kalau nak bagi tulisan berseni ke untuk buku folio dorang, yang di cari shimi, bond dan din... aku la tue!!!

4 comments:

.: little me :. said...

betol3..dlu tulisan kte cantek.mm.. sgt cantek. tp skg masih lg cantek..~ :D

sindrom ni da lme ade. sejak skola dlu.. ble naek cuti je,rse cam xreti menulis lak.haha..~ ^^"

eh.perkataan sepel tu dgr kt uk je..spe lak yg berkate demikian?? o_O

NEL said...

Mak aihhh..perasan gila hang ni GK..ngaku tulisan time sekolah dulu chantek berseni..blah la hang..ahahahaha

HM Hafizd said...

BeE... cntek sgt ke tulisan BeE tue.. mushkil jer statement.. hoho
sepel tue sudah ramai la yg menyebutnye..

nazri, hang dh mula menunjukkan sifat kejelesan nie, haha. btol la dlu tulisan aku lawa pa!!

Unknown said...

hehhhhh. btol tu. tulisan makin buruk kot :D