... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Monday, July 20, 2009

Title? Entah la

1:02 AM Posted by HM Hafizd 3 comments
Hari ini 27hb Rejab 1430H. Hari ini bersamaan dengan peristiwa Isra' Mikraj yang berlaku pada __ tahun dahulu. Jadi, untuk itu, saje nak menulis pasal peristiwa nie. Dok fikir-fikir juga, nak tulis tentang apa, atau maksudnya nak cerita dari mana. Nak google search pun malas pulak. Tapi, dalam kepala otak nie ada la ingat sikit-sikit lagi cerita dari ustaz masa sekolah dulu.

Bila baca entry member lama, SODIUM 6th tue, dia tulis pasal 'Matahari', teringat la pulak atau terfikir cam nie pulak. Aku sejak dua menjak nie sudah lama tak tengok matahari. Asyik melepak dalam rumah ja. Mak aku cakap cam anak dara la pulak. Maybe Mak confius sebab anak dara dia dua orang sudah bukan anak dara lagi dah, dah kahwin pun. Lepas nie kalau nak buat kenduri giliran aku la pulak. Tak tau gapnya berapa lama. Gap antara kakak sulung dengan kakak ngah 4 tahun. Nak tunggu aku, sampai 6, 7 tahun la jawabnya. Ada la masa ayah aku nak cari duit lagi nak buat kenduri, hehe. Jangan adik aku melangkah bendul sudaa.

Tapi bila renung-renung balik, dalam kampung aku mana ada orang muda dah sekarang. Jarang. Yang ada pun 3, 4 orang je, tu pun semua dok kat 'lik bukit' atau dalam bahasa standardnya sebelah bukit. Ada satu bukit nie yang berketinggian hanya 12 meter dari aras sungai memisahkan perumahan dalam kampung aku. Dan satu lagi aku tengok gerek aku pon dah hilang. Bukan setakat rangka, tayar pon aku tak jumpa. Sahih gerek aku dah kena lelong dengan lori pengangkut besi buruk nie. Gerek yang dulunya aku racing pergi cuci mata kampung sebelah dan sebelahnya dan tinggal ... eh, tak tinggal pa-pa da. Hilang lesap camtue ja. Begitu cepat masa berlalu. Anak dara jiran sebelah pon semua dah kahwin. Dah beranak dah pon.

Melalut banyak lak. Sepatutnya aku nak tribute to Isra' Mikraj nie. Emm, 'korang' baca dalam blog lain la yer. Cam tak confident lak nak cerita. Tapi untuk memudahkan ada terjumpa blog kat sini. Cubalah melawat ke sana. Okeylah, sayonara. as-Salaam...

TAPI KAN :- Sempena hari yang baik nie seeloknya kita berpuasa sunat. Tapi aku tadi dah balon sepinggan nasi da. Lupa la beb... adoi.

3 comments:

NEL said...

ayat macam dh tak sabo2 nak kawin ja..hehe. Weh..takkan knuri hg bapak hg kuo duit lak..apa daaa..dh la laki..sniri nak kawin sniri bayar laa..hakhak

amy said...

tajuk entri ni kena tukar nih..
"wahai emak, din nak kahwin" hahaha..

HM Hafizd said...

eh.. pahal korg dua ckp kta aku nk kahwin. mana ada. aku tulis 6, 7 tahun lg la. bkn sekarang... adoi
klu terawal, aku terima jelah, hehe