... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Friday, July 10, 2009

Surfing Internet

10:44 AM Posted by HM Hafizd No comments
Sudah lama berfikir tentang hal nie, tentang apa yang selalu dicari ketika surfing internet? Apa laman web @ blog yang mula-mula masuk dulu ketika buka search engine mozilla firefox nie. Tetapi yang lebih penting, selepas kita dah selesai masuk semua web/blog yang top-top dan selalu dibuka, lepas tue nak buat apa? Kadang-kadang bila sampai step nie la yang jadi bosan. Masa nie la mula berfikir "nak masuk web apa lagi ehh" "nak cari apa lagi nie" "xtau lak nak buka apa, bosannya..."

Kalau aku la kan, biasanya yang pertama-tama sekali akan buka email dulu. Check tengok ada email ke x, atau tengok ada notification dari facebook dan friendster. Kalau ada, conform akan buka keduanya, layan jap koment-koment ker apa, jawab kuiz facebook dulu yang berminat dan apa lagi la yang menarik. Pastue mula membaca berita dari blog. Biasanya akan buka debat rakyat sebab dalam itu ada bagi link list banyak blog-blog lain tentang maklumat semasa. Ops, yang ini berkaitan dengan isu-isu politik jer, hehe. Semua ada - prokerajaan atau propembangkang. Yang selalu dibaca, suka dengan posting dia seperti perakexpress, msomelayu, nobisha, nuraflah dan kedahlanie.

Kalau nak tahu perkembangan hiburan pulak, buka justkhai, oh artis atau beautifulnara. Ini antara blog yang tau jer. Yang lain x terjumpa pulak. Semuanya pasal gossip artis Malaysia, ada sedikit-sedikit dari luar. Kadang-kadang surat khabar pun tak siar gossip-gossip dalam nie. Boleh dikatakan up-to-date jugak la. Sebelum ini ada postkan pasal Hindustan kan. Gossip kat sana pun still baca juga. Perkembangan bollywood yang selalu diupate dekat apunkachoice, oneindia atau search je kat google news. Contohnya taip Shah Rukh Khan kat google dan klik kat news. Memang banyak akan keluar.

Pasal sukan paling layan bola sepak, sedikit-sedikit pasal tennis dan gusti. Gusti tengok kat website rasmi dia je. Tengok sape lawan sape, sape menang, itu je la. Zaman Stone Cold dan The Rock dulu, layan giler gusti. Tapi sekarang kedua-duanya dah bersara. Hilang seri sikit la. Nak cari info pasal bola sepak masuk kat tribalfootball dan soccernet. Dua nie je yang selalu dibuka. Masa musim transfer selalu baca kat tribalfootball, tapi bila musim games, baca report tengok kat soccernet je. Kira dua-dua lebih kurang ada fungsi tersendiri la, haha.

Komik juga ada baca online kat internet. Tapi komik hanya seminggu sekali jer. Naruto, One Piece, Detective Conan antara manga on-going yang sangat diminati sekali. Baca komik online kat onemanga dan download kat mangatraders dan stoptazmo. Bahagia betul hidup pasal komik nie, sebab semuanya free!, hehe. Kat onemanga tue banyak giler komik, ada yang popular cam Bleach dan Eyeshield 21 tak terlayan lagi sekarang. Maybe sebab tak baca dari awal, jadi 'malas' nak follow kot. Emm, boleh jadi, padahal member lain semua layan.

Itulah antara yang selalu dibuat kalau buka internet nie. Of course baca jugak blog-blog kenalan dalam list satucereka nie. Selepas tue, xtau la nak buat apa. Maybe download movie free kat syok kot...

TAPI KAN :- kat atas tue saje x sertakan sekali link2 untuk semua tue. Ada sebab tue. Sebabnya ... agak malas la!!!

0 comments: