... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Thursday, April 23, 2009

I Just Can't Wait To Be King!!!

6:46 AM Posted by HM Hafizd 6 comments
'I just can't wait to be King!' best juga dapat cakap camnie kan, tapi sebenarnya that's not my line, this is Simba's line. Err, who's Simba?

Emm... introducing Simba is the future King of the Pride Land. Semuanya dicatat dalam filem The Lion King, terbitan Walt Disney pada tahun 1994. Hehe, filem jer. Saya terpaksa mengakui, saya baru melihatnya pada tahun ini and that was amazing, great film actually with beautiful songs. Apa yang membuatkan saya berkobar-kobar nak melihat filem ini ialah lagunya, 'I just can't wait to be king' and 'Can you feel the love tonight'. Lagu ini saya jumpa secara kebetulan di youtube, dengarnya memang sedap, bagi saya la. Untuk rekod, filem The Lion King ini was a high grossing animated film of all time... until the creation of Finding Nemo yang telah surpassed that recorded.

Ceritanya ialah singa merupakan raja di hutan, yang dikenali sebagai Pride Land dan diketuai oleh Mufasa. Simba, anaknya lahir dan terus diperkenalkan kepada semua penghuni Pride Land sebagai the future king. Semuanya indah kepada Simba, 'I just can't wait to be king' ialah matlamatnya. Namun, komplot 'uncle'nya, Scar yang memang mengidam untuk menjadi raja, telah berpakat dengan kawanan Hyena dan menyebabkan Mufasa terbunuh. Simba juga turut diburu namun berjaya melarikan diri dari Pride Land. Simba yang keletihan ditemui oleh duo Timon (meerkat) dan Pumbaa (Wathog), lalu mereka bertiga menjadi sahabat baik.
Beberapa tahun berlalu, Simba sudah dewasa dan tidak pernah kembali ke Pride Land. Semua penghuni Pride Land menyangka Simba sudah mati. Secara kebetulan, pada suatu hari Simba bertemu dengan Nala, singa betina yang merupakan kawan sepermainannya. Nala menceritakan sejak pemerintahan Scar, Pride Land sudah menjadi tempat terbiar, tiada makanan dan minuman. Di sinilah part lagu 'Can you feel the love tonight' kedengaran. Dengan ingatan ayahnya... 'Remember... you a the king!.' Akhirnya Simba kembali semula ke Pride Land bersama Nala, Timon dan Pumbaa dan dibantu oleh Lionness yang lain, Scar dan kawanan Hyena berjaya dikalahkan dan diusir keluar dari Pride Land.
Di akhir cerita, Simba dan Nala berjaya mengubah Pride Land menjadi aman damai semula dan memperkenalkan anak mereka sebagai the future king. Di dalam sequel The Lion King 2, Simba's Pride, diketahui bahawa anak Simba itu rupanya betina, iaitu Kiara. Walt Disney juga menerbitkan prequel kepada filem ini, yang lebih menceritakan tentang asal usul Timon dan Pumbaa, yang dinamakan The Lion King 1 1/2
Apa yang menarik tentang filem ini selain ceritanya yang menarik, adalah lagunya. Selain dua lagu di atas, filem ini juga turut diwarnai dengan lagu 'Circle of life', 'Be prepared' dan 'Hakuna matata'. Di sini, saya sertakan sekali lagu 'pujaan' iaitu Can you feel the love tonight, disertakan lirik sekali untuk tontonan umum, hehe.
Timon : I can see what's happening
Pumbaa : What?
Timon : And they don't have a clue
Pumbaa : Who?
Timon : They'll fall in love and here's the bottom line Our trio's down to two.
Pumbaa : Oh.
Timon : Ze sweet caress of twilight There's magic everywhere And with all this romantic atmosphere Disaster's in the air
Can you feel the love tonight? The peace the evening brings The world, for once, in perfect harmony With all its living things
Simba : So many things to tell her But how to make her see The truth about my past? Impossible! She'd turn away from me
Nala : He's holding back, he's hiding But what, I can't decide Why won't he be the king I know he is The king I see inside?
Can you feel the love tonight? The peace the evening brings The world, for once, in perfect harmony With all its living things Can you feel the love tonight? You needn't look too far Stealing through the night's uncertainties Love is where they are
Timon : And if he falls in love tonight It can be assumed
Pumbaa : His carefree days with us are history
Timon n Pumbaa : In short, our pal is doomed


TAPI KAN :- Tak jumpa pula sequel and prequel film ini, teringin juga nak tengok, hehe.

6 comments:

ct_saggie said...

heeeeeeeeee
bila yam baca...
yam terinagt mcm mane lah rupa abg din wktu tgk cite ni.
mesti malu2..pastu tutup muka...pastu tergulling2 kat atas katil...
hahahha
kelakar ar abg din ni...
huhu
erm...tu yam dah follow abgd innyer blog..sila2 lah follow yamnyer blog yek...hahhaha

Anonymous said...

yam..kte skong yam..
cik din tguling2..haha =0

honeyz said...

wow! mantap gila blog hg....
dah lama ka menceburi bidang ni?
aku skg bz gila...
tak sempat nk berblog2

HM Hafizd said...

Apa bnda la yg terguling2 tue.. aduiii

To honeyz... welcome abroad, hehe

amy said...

filem ni kitaorg satu famili tgk time vcd blom femes,
so kitaorg tgk video la,..
time tu kecik2 lg..hahaha
best giler,
lagu semua hafal..
n then part paling tak boleh lupa
masa ayah simba, mufasa tu mati dek nk selamtkan dier...
huhuhuh kalau tgh feeling mmg nangis siot..
adik amy nangis tgk part tu..hehe
dah tu kitaog gelakkan dier..keh keh..
tapi seriously, u should watch all the disney cartoon movie.
after this, try to watch pocahontas.heheh and sing your heart out!!!

HM Hafizd said...

hehe, betol tue, klu feeling ada tue, nak bergenang air mata, haha.
skrg nie pon cuba nak cr donload blik filem2 disney animated nie.
pocahontas..? x jmpa lg... nnt try cr lg.. hehe