... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Sunday, September 5, 2010

wajik!

1:11 AM Posted by HM Hafizd No comments
Sambil-sambil mendengar lagu raya tue ataupun sambil-sambil menyanyikan lagu raya tue (ini lebih tepat) tersangkut pula dengan lagu Suasana Hari Raya, salah satu lagu feberet nih.

wajik dan dodol jangan dilupakan
peninggalan nenek zaman berzaman

Dodol memang aku pernah tengok atau makan, tapi wajik? confuis sikit? Aku pon menggunakan kuasa indera keramat mengimbas kembali, pernah tak aku makan wajik sebelum nie? 10 saat berlalu... aku rasa-rasa macam tak pernah. Macam mana rupanya wajik nie. Aku pon menambahkan sikit kerajinan bertanya... tanya google. Akhirnya, google keluar gambar-gambar camnie ... (sebab aku request nak tengok gambar)


Nampak boleh tahan. Berwarna-warni ada. Macam-macam perisa. Tapi asasnya dari pulut la. Bahan utama untuk membuatnya. Ceh, macam tahu, padahal baru tahu!. Tak apa, kalau malu bertanya nanti macam rusa masuk kampung pulak.

Akhirnya aku membuat keputusan memang mak aku tak pernah buat pon wajik masa raya. Sama ada 'malaih' ka atau tak reti aku tak tau pulak. Tak berani nak tanya. Aku pulak biasa-biasa ja, sama ada teringin sangat pon tak jugak, mengidam nak try pon tak jugak. Yang penting raya nih mesti mau ada samprit dan mazola, hahaha. Feberet giler nih.

Akhirnya (untuk kali kedua) persoalan tentang wajik terjawab. Dapat jugak aku mengenali wajik nih macam mana bentuknya kan. Rasa jer belum lagi. Nanti-nanti 'merendek' rumah orang melilau la tengok kot-kot depa ada buat aka beli wajik nih. Time tue, ambik la satu. Persoalan terjawab. Hoho o_0

si polan : Ceh, hampeh... padahal setiap tahun dok nyanyi lagu tue, baru sekarang nak cari. Blah la lu... Saje nak buat alasan tulis post kat blog la tue. Piiiiirraahhhh.
HM :
Oit, sabar-sabar... bulan posa nie. kot yer pong jangan la pecah tembelang. Adoiyai...

TAPI KAN : tadi aku baca paper, tertarik dengan satu artikel nieh, sekarang jarang orang kenal kuih-kuih tradisional sebab biskut/kuih seumpama almond london and its geng dah interframe. adakah aku termasuk dalam spesies nie? adoiyai... Selamat berhari raya, minal aidil wal faizin o_o

0 comments: