... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan

10:11 PM Posted by HM Hafizd No comments
Kebanyakkan lagu-lagu yang menceritakan tentang seseorang yang menunggu-nunggu kedatangan Ramadhan, kelebihan-lebihannya, manfaatnya, harapannya di bulan Ramadhan lebih didominasi oleh kumpulan nasyid. Di antara banyaknya bilangan lagu Ramadhan ini, (kalau di cari betul-betul, banyak juga, termasuk dari Indonesia dan antarabangsa) saye telah memilih 5 lagu kesukaan yang dikira sangat menarik dari segi lagu, lirik dan vokal penyanyi tersebut. Sudah tentu 7 lagu ini hanya dari Malaysia.

7. Ramadhan - BROTHERS


6. Mulianya Ramadhan - Amir

Lagu ini termuat dalam album RAIHAN - Maafkan yang mngandungi koleksi lagu-lagu Ramadhan & Hari Raya oleh RAIHAN dan beberapa artis undangannya.


5. Bulan Ramadhan Bulan Berkat

Lagu ini nyanyian asal oleh NADAMURNI. Namun HIJJAZ pernah merakamkan semula lagu ini dalam album Nur Syawal. Namun saye paling suke version duet SAUJANA, SAFF-ONE & Amar untuk lagu ini, tapi lama-lama mencari tak jumpa pula.


4. Ramadhan Bulan Puasa - AEMAN

Suara kumpulan kanak-kanak ini memang best, ditambah pula lau ini memang melodinya pun sedap. Lagu ini asalnya (kalau tak silap) nnynyian asal NADAMURNI juga.

Tak jumpa video. Muat turun mp3 di ini (thanks for 4shared.com)

3. Amalan Ramadhan - NADAMURNI


2. Pertama Ramadhan ini - FOTOGRAF

saye agak terkejut bila mendapati lagu ini. Pertama kerana ia old school, kedua kerana ia dari kumpulan rock/pop. Saye perasan pun sebab ia menjadi lagu tema sebuah drama bersiri sempena Ramadhan dulu-dulu.


1. Harapan Ramadhan - RAIHAN & Man Bai

walau sebanyak mana sekalipun, lagu ini tidak pernah bosan. Jadi saye meletakkannya dalam ranking no. 1. Walaupun main vokal ialah Man Bai, suara harmoni RAIHAN telah menambah rencah 'kesedapan' lagu. Lebih-lebih lagi, liriknya begitu dekat denga kite semua (especialy saye ler)


Lagu-lagu lain walaupun tidak termasuk dalam carta top7 ini, tapi ia tetap mempunyai nilai-nilai tersendiri dari segi lirik dan lagu dalam memperkatakan tentang bulan Ramadhan al Mubarak

RAIHAN - Lailatul Qadar
Ramli Sarip - Ramadhan
Rem - Mulianya Ramadhan
BROTHERS - Ramadhan
IN-TEAM - Kemulian Ramadhan
UNIC - Muhasabah Ramadhan
HIJJAZ - Rahmat Ramadhan
HIJJAZ - Sinar Ramadhan
UNIC & MESTICA - Hikmah Bulan MUlia
Opick - Ramadhan Tiba
RABBANI - Hikmah Ramadhan
RABBANI - Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan
dll lagi...

TAPI KAN :- pada mulanya hendak menggunakan tajuk Lagu + Karaoke tapi, tak jadilah. Ubah keputusan 180 darjah maka guna tajuk ini, walaupun kurang 'bersetuju' kerana kelihatan terlalu 'formal'. benarkah..??? hahaha

0 comments: