... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Tuesday, March 23, 2010

Cari Jodoh

10:18 PM Posted by HM Hafizd 2 comments
Hasil kajian LPPKN menyatakan kadar kesuburan penduduk Malaysia semakin menurun. Dari secara purata kelahiran 3.4 orang anak bagi seorang ibu (1995), ia menurun kepada 2.9 pada tahun 2000. Ia menurun lagi menjadi 2.2 pada 2007 dan dijangka pada 2015 nanti ia akan mnjadi 2.05 jika trend menurun ini masih berterusan. Penduduk Malaysia sekarang ialah dalam lingkungan 28 juta orang. Oleh kerana kadar kelahiran semakin menurun, nanti ramailah warga-warga tua pada tahun 2020. Agaknye lah. Ini saye yang kata, bukan kajian tue kata.

Mereka kata lagi (kajian tue la) masalah kadar kesuburan ini boleh disebabkan oleh 4 faktor : masalah kesuburan lelaki 40%, perempuan 40%, masalah bersama lelaki + perempuan 10% dan faktor lain 10%. ‘Depa’ kata jugak kebanyakan masalah yang di alami boleh di atasi, cuma keegoan dan malu berjumpa pakar yang menyebabkan masalah-masalah ini dibiar berterusan dan akhirnya membawa aplikasi kurangnya kadar kelahiran di Malaysia.

Ada jugak yang dikaitkan dengan perempuan seperti lambat berkahwin, lebih mementingkan kerjaya, dan jika mereka berkahwin awal pun, ada yang sudah menetapkan perancangan keluarga (berkait dengan lebih mementingkan kerjaya jugak). Isu-isu sosial seperti ramainya perempuan berpendidikan tinggi berbanding lelaki menjadikan mereka ‘susah’ mencari lelaki setaraf untuk dijadikan suami. Maka terdapatlah kes-kes perempuan berijazah master atau phd berkahwin dengan lelaki yang hanya pemegang diploma, sijil atau SPM. Tapi asalkan bahagia tak jadi hal. Cuma jangan la isteri jadi queen control pulak (atau sangat). Yalah, gaji isteri mesti lebih angka dari suami kan, hahaha (apa motif gelak?)

Memilih calon isteri/suami adalah keputusan terbesar bagi kita. Dah takdir… sudah jodoh nak buat cam mane kan. Agama Islam membantu lelaki dengan lebih mengutamakan ciri keagamaan berbanding kekayaan, keturunan dan kecantikan seseorang perempuan itu. Hal ini juga boleh diaplikasikan oleh perempuan dengan memilih lelaki yang beragama. Yang penting tak tinggal solat, caring, tak ambil kesempatan (atau menjaga batas-batas agama hubungan bukan muhrim) dalam tempoh berkawan atau bertunang. Hal ini ‘hampir sudah cukup’ membuktikan bahawa lelaki itu boleh bertanggungjawab memimpin kelurga nanti.

Kajian lagi mangatakan perempuan dalam lingkungan usia 24 tahun sangat sesuai berkahwin kerana tempoh kesuburan memuncak, haha. Semakin bertambah usia, semakin kurang kadar kesuburannya. Perempuan kan ada menopous. Kalau ikutkan sekarang saye sudah 24 tahun. Tapi tak apalah, tak termasuk dalam statement tue. Lelaki mana ada menapous, hihihihihi.

Relaks dulu, tak perlu tertekan sangat. Setiap orang sudah tertulis jodoh masing-masing. Cakap hindinya Rab ne bana di jodi. Cuma cepat atau lambat sahaja. Dari kita runsing dan susah hati kerana masih belum berjumpa prince charming / princess sweetheart, mari kita bergelak tawa (menurut produser dan pelakon utama nie, confirm gelak sakan) dengan Andartu Terlampau : 21 Hari Mencari Suami. Hehehehe. Ops, belum ada trailer nye lagi. Tunggu!!!!

pengumuman-pengumuman siapa yang mau bantu
tolong aku kasihani aku tolong carikan diriku kekasih hatiku
siapa yang mau

TAPI KAN :- kakak saye cakap, kalau tak da duit, tunggu kumpul duit sampai umuq 40 taun la baru dapat kahwin. Ish ish ish tak kan lama sangat. Bujang lapok la nanti. ’40 pon 40 la, tapi kalau kawen nanti dengan anak dara 20 tahun la jawabnya’. hehe, baru best. terus termuntah kakak dengaq. ‘anak dara pa, janda la’, kakak saye memang jeles dengan saye nie… cisss

2 comments:

ainto said...

''‘Depa’ kata jugak kebanyakan masalah yang di alami boleh di atasi, cuma keegoan dan malu berjumpa pakar yang menyebabkan masalah-masalah ini dibiar berterusan dan akhirnya membawa aplikasi kurangnya kadar kelahiran di Malaysia.''

haha...cik din, nnt rjen2 la jmpe pakar~ =p

HM Hafizd said...

cesssss
xde nyer...