... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Sunday, August 5, 2012

Kah Kah Kah

2:17 AM Posted by HM Hafizd 1 comment
Apabila "SNSD dancing queen" Hyoyeon memuji Yong Hyun pandai menulis, aku berasa sedikit cemburu. Cemburu kerana Hyoyeon memuji Yong Hyun dan cemburu kerana Yong Hyun memang secara teknikalnya pandai menulis. Aku akui, walaupun tidak sampai ke tahap 100% bagus, ia kelihatan puitis. Pada dasarnya, pujian yang aku paling suka ialah "awak ada bakat dalam menulis". Terus aku rasa kembang hati. Dan aku berharap mereka memuji kerana jujur. Aku tidak kecik hati kalau mereka memuji aku seorang handsome atau aku memang terbaik (dalam melakukan sesuatu) kerana ingin mengambil hati atau tidak jujur sejujur jujurnya. bagi aku pun aku tidak lah percaya sangat pujian sebegitu. Hahaha. Eh eh, "awak ikhlas ke..."

Sensei pernah berkata kalau ingin menjadi penulis yng baik, harus banyak membaca. Ia bukan masalah untuk aku kerana
MEMBACA atau READING ialah keyword aku dalam bahagian hobi biodata. Aku memang suka membaca - sila percaya! sama ada komik, cerpen, novel, majalah atau sejarah... aku tidak memilih sangat. Kalau ada masa, aku akan membaca. (p/s : setiap minggu aku akan menanti dengan sabar komik One Piece dan Naruto ^-^). Semasa zaman studi a.k.a sekolah, kolej dan universiti, perpustakaan atau pusat sumber atau library memang tempat lepak aku (aku tidak berniat untuk angkat bakul sendiri) sampaikan aku boleh kata muka aku memang dikenali oleh pegawai-pegawai di sana (yang nie aku perasan sendiri). Jadi itu ialah bukti alibi aku memang suka membaca. Hahaha. Tapi, aku tidaklah gemar sangat membaca buku subjek pelajaran. Mungkin sebab itu result aku tidak A. hihihi. 

Aku boleh kata, aku belum bergerak secara serius lagi menjadi blogger tampilan, yang nie boleh kata masih dalam tahap merangkak dahulu. Sebenarnya agak sedih dan bengang jugak setelah membuat posting Comeback & Comeback (ballad version) aku ter-stop pulak. Adoiyai. Agak memalukan betul. Menonton cerita lebih menjadi prioriti masa aku daripada menulis blog. Walau apapun, ini tidak bermakna aku mengabaikannya 100%. Aku akan berusaha menjadi lebih berdisiplin. Drama-drama US dan variety show Korea menjadi hiburan hujung minggu, dan sedikit yang lain lain.

Ya, daripada pembacaan & research (ceh, poyo je bunyi) aku banyak mengenali perkembangan muzik & drama di South Korea. Bermula Disember 2010, aku mengenali variety show Running Man secara tak sengaja apabila menumpang tengok dalam laptop house-mate. Tanpa sedar, aku terus melekat dan tersangkut. Sekarang Running Man telah menyambut 2nd anniversary tayangan di TV dan aku menjadi peminat setia mereka saban minggu menanti episode demi episode. Melalui Running Man jugak, aku mengenali (former) variety show Family Outing, Nation MC Grasshoopper, (former) Turbo, LeeSsang, SNSD, Super Junior, Big Bang and with so many Idol Groups, actors & actresses plus another big name variety shows.
<< Infinity Challenge, Strong Heart, Happy Together, We Got Married, Come To Play, Invicible Youth >> Jika di Malaysia media mengatakan Winter Sonata membuka mata rakyat Malaysia kepada drama Korea & Wonder Girls membuka laluan untuk mengenali Kpop, aku pula berfikir sebaliknya. Running Man lah yang membawa aku mengenali semua tue - drama, movie & Kpop. Sebelum era Running Man, dua drama kegemaran aku ialah Something About 1% dan Hotelier. Seriusly, Winter Sonata pun aku tengok separuh jalan. Cerita Full House aku burn dalam DVD, tapi tak pernah buka tengok lagi sampai sekarang. Haha, adoiyai...

Yang lain, selain Running Man, secara ringkasnya, terpesona menonton Kuch Kuch Hota Hai, aku mengenali Shah Rukh Khan dan bollywood, mengenali ex-captain England, David Beckham menyebabkan aku kenal Manchester United, Real Madrid & become loyal fan to Chelsea FC, mengenali Stone Cold Steve Austin, aku mengenali hampir semua wrestle di zaman Attitude Era, sehingga aku masih mengupdate perkembangan storyline WWE hingga sekarang dan mengenali nasyid Raihan, membawa kepada Nadamurni, The Zikr, Hijjaz & Rabbani sehingga memberi kesan I love nasyid songs!!!


Membaca komik "adiwira" seperti Juara Wira, Alam Perwira, Dewata Raya, Wira Tunggal, Pendekar Laut membawa aku menyukai drama-drama TV dan filem Kung Fu dari Hong Kong @ Mainland China. Cerita menarik seperti Chor Lau Heung, The Duke of Mount Deer, Condor Hero Trilogies, filem hebat Storm Riders, A Man Called Hero, The Duels (aku terlupa banyak tajuk) sehingga kadang-kadang aku merasakan my favourite HK@China actors aku ialah Eking Cheng & Dicky Cheung. Actress biasalah, yang mana lawa, semuanya suka... hahaha. Komik genre detektif - Penyiasat Remaja, Detektif Conan - seolah-olah aku membayangkan diri aku lah Hajime dan Heiji. Yerkk. Errr, aku banyak mendedahkan tentang komik pulak, so nak bragging sikit, buku keagamaan + plus novel keagamaan & motivasi - seperti karya Habiburrahman el Shirazy, Ramlee Awang Murshid ataupun Hlovate jika aku boleh sekalikan - dalam hal nie aku memang x pernah kedekut membeli. Tersusun baek punya kat rak rumah. Jadi, bacalah buku-buku sebegini, anda mendapat jalan cerita yang indah dan motivasi yang berguna buat diri. Peace >.<


TAPI KAN :- asalnya nak menaip sikit jer, jadi panjang pulak. kawan aku cakap, taip panjang-panjang tapi setahun sekali buat apa. biar pendek tapi kerap. Cisss, dia memang ingin merasakan tinju maut pendekar laut aku berkuasa 999 999 hp apabila dia masih lagi ketawa dengan annoying nye... yahhh, rasakan!!!

1 comments:

Hani Othman said...

setelah sekian lama... akhirnya GK muncul kembali... hahaha..