... dari sentuhan pancaindera, membawa ketukan di keyboard, membikin satucereka ...

Wednesday, August 5, 2009

M.C.

10:36 AM Posted by HM Hafizd 4 comments
Sudah 12 hari tak memetik keyboard kat skrin blogger nie. Aku memberikan diriku M.C. Aku terkena penyakit berjangkit yang menyesakkan badan dan urat saraf. Orang-orang lama memanggilnya sebagai panas badan. Orang-orang moden mungkin lebih popular dengan istilah demam. Tapi para doktor lebih suka menghuraikannya sebagai lemahnya sistem tubuh untuk melawan virus + bakteria penyakit ini, yang begitu mudah tersebar. Aku pula lebih suka memanggil penyakit ini sebagai penyakit untuk tidur seharian.

Namun, kesannya memang mendalam. Ada kes penyakit ini pon boleh membawa seseorang itu ke alam Barzakh. Syukur aku sudah sihat. Masih dapat menghirup oksigen. Rupa-rupanya member aku SODIUM pon sakit juga rupanya. Syukur dia pon sudah sihat. Cuma bezanya aku tidak kentut seperti dia. Dia memang kuat kentut, sejak dari sekolah lagi. Aku sudah terbiasa, sampaikan sudah tidak dapat cam lagi bagaimana baunya kentut dengan baunya tandas. Semua dia punya pasal. Aku redha sahaja.

Aku bermula dengan batuk-batuk kecil dan merdu. Kemudian batuk besar berkahak. Tolong jangan jijik dengan aku. Aku juga insan biasa. Kalau dulu-dulu, aku lebih suka meminum ubat batuk cap peparu. Aku cuba cari kat Mr Google gambar dia, tapi tidak terjumpa. Frust gila aku. Mau ja aku merajuk men'cancell'kan taipan aku ini. Bila aku berfikir secara matang, biar jelah, aku teruskan. Sambung pasal penyakit aku, keesokkannya aku mula rasa panas dan lemah. Mataku mula memerah. Aku sampai termuntah. Ini semua gara-gara aku menelan 10 ml ubat batuk ini, Bena Expectorant. Aduh, seksanya. Sebab itulah aku lebih suka ubat batuk cap peparu. Aku tidak pernah sampai muntah walau menelan 2 sudu teh besar sekalipun. Sangat sesuai dengan sistem imuniti dan ketahanan tubuhku. Sampai sini, jangan jijik dengan aku. Aku juga insan biasa.


Aku tidak tahu H1N1 ada berhubung kait atau tidak. Aku belum berjumpa dengan doktor, tabib atau bomoh. Aku kembali pulih sikit demi sedikit hasil kerja kerasku makan panadol dan tidur yang tidak diganggu. Nak suruh makan, lidah aku terasa kelat. Hilang selera makan. Kecewa juga bila aku hanya dapat memandang sepi nasi ayam, kuih lapis sarawak dan muffin dengan begitu sahaja. Kalau tak, aku memang pesaing mereka yang paling handal dalam menghabiskan juadah tersebut. Sudah rezeki mereka. Seorang kawanku memberikan flyer mengenai H1N1 dan suruh aku membaca dan berwaspada. Cilakak, aku tahu tujuannya murni dan mulia. Tapi sebenarnya aku seriau juga.

Aku ingat nak bercuti selama 20 hari. Sekarang sudah 12 hari. Ada lagi 8 hari lagi. Aku hampir terlupa nak sambung entry lalu. Neuron di serebelum dan di serebrum asyik berpindah randah membikin zarah otak tidak stabil. Medula Oblongata pula asyik menyuruh tulang belakang aku bersandar di tilam sahaja. Kalau di tempat lain mulalah jadi tak betul. Hati aku pula macam mengiyakan sahaja tiga-tiga otak itu. Otak memang bijak, jadi kena ikut cakap otak. Entah bila mereka bekerjasama pon aku tidak tahu. Mungkin mereka berhubung melalui sel darah merah atau oksigen barangkali. Ciss, ada yang tidak menurut arahan aku selaku tuan. Memang nak kena hukuman. Aku fikirkan hukuman itu dalam mimpiku nanti. Aah, tidur lagi. zzzzzzzzzzzz


TAPI KAN :- Aku pon tak tahu M.C tue apa. Medical Checkup ka... Medical Certificate...? Aku hantam sahaja...

4 comments:

BeE said...

ala.. ni saket mesti sbb byk tido kan? bkn tido sbb saket.. ngeh3~ :P

mc stand for medical certificate. percaye la ckp org yg pena keje kt klinik selame sebln ni. dier xkan tipu pnye. hee~

din beli ktne bena tu? ubt tu xbes r. mkn mesti ngantok. bes lg breacol..~

amy said...

la ciannya demam..
dah buat screening belum?
hati hati ye, jgn mls jumpa doktor.
jaga kesihatan ok.
p/s: ubat batuk mmg tak sedap, yg baby punya baru sedap kos ader perisa cherry.hahahha

weeda said...

yer..sekarang memang musim demam dan batuk2..riso plak H1N1 kan :P makan ubat ye Din...

HM Hafizd said...

BeE : stakat ni masih tiada masalah lg sbb terlebh tidur. Hrp2 tiada la.
n I trust you... hohoho

Amy n kak Weeda : makaseh for concerned, hehe. Skrg sudah ok, cuma batuk2 jer x hilg lg.. hihihi